گرامر should در انگلیسی

🔴«افعال کمکی وجهی» (Modal Auxiliary Verbs) فعل‌های پرکاربردی هستند که علاوه بر نشان دادن زمان فعل، بار معنایی جدیدی به کلمه اضافه می‌کنند

✴️افعال کمکی وجهی

🟢افعال کمکی وجهی فعل‌های کمکی خاص و پرکاربردی هستند و استفاده از آن‌ها در جملات بسیار ساده است. همان‌طور که از عنوان این دسته فعل‌ها بر‌می‌آید، افعال کمکی وجهی به فعل اصلی جمله کمک می‌کنند تا علاوه بر معنای فعل، معنای مضاعفی را به شنونده یا خواننده انتقال دهند

آنچه این دسته از افعال را از سایر فعل‌ها متمایز می‌کند، توانایی آن‌ها به نمایش زمان جمله است. برخی از این فعل‌ها با داشتن حالت گذشته و حال نقش مهمی در انتقال مفهوم و زمان دارند. مهم‌ترین قانون در زمینه‌ فعل‌های کمکی وجهی این است که این فعل‌ها همیشه به همراه یک فعل ساده استفاده می‌شوند، چرا که نیازی نیست فعل اصلی با داشتن پیشوند یا پسوند، زمان جمله را نشان دهد. در ادامه به تعدادی از افعال وجهی اشاره شده است.

can/could

may/might

will/would

shall/should

must/had to

have to/has to/had to

📍نکته: فعل‌های وجهی معنایی انحصاری ندارند. هر یک از این فعل‌ها می‌توانند در حالت‌های مختلف، معانی متفاوتی داشته باشند. به‌عنوان مثال، فعل کمکی «should» که یکی از فعل‌های پرکاربرد این دسته از افعال است، در حالت عادی به زمان حال اشاره دارد، در حالی‌ که در ترکیبی خاص می‌تواند به گذشته نیز دلالت کند. در ادامه به بررسی بیشتر گرامر should در انگلیسی خواهیم پرداخت.

✴️گرامر should در انگلیسی

🔵فعل کمکی «should» یکی از ساده‌ترین فعل‌های وجهی است که عمدتاً به زمان حال اشاره دارد. مانند سایر فعل‌های وجهی، فعل «should» نیز حالت مخفف ندارد و همیشه به طور کامل بعد از فاعل قرار می‌گیرد. از فعل «should» به همراه فعل اصلی دیگری استفاده می‌کنیم و نمی‌توان بعد از آن فعل کمکی دیگر، چه وجهی و چه غیر وجهی به کار برد.

✴️پیشنهاد و نصیحت با استفاده از گرامر should

🟠نخستین کاربرد این کلمه در جملاتی است که قصد دارند نصیحت یا پیشنهادی را منتقل کنند که انجام آن به نفع شنونده است. این جملات به زمان حال دلالت دارند و کافی‌ست بعد از فعل «should» از حالت ساده فعل اصلی استفاده شود.

You should drink more water

بهتر است بیشتر آب بنوشی.

Sarah should sleep more

بهتر است سارا بیشتر بخوابد.

He should lose weight

بهتر است او وزن خود را کاهش دهد.

🟣در مثال اخیر با اینکه جمله به زمان حال اشاره دارد‌ و فاعل سوم شخص است، اما فعل همچنان ساده به کار می‌رود که تنها به دلیل استفاده از فعل وجهی «should» است.

✴️بیان وظایف و انتظارات با Should

🟤دومین کاربرد کلمه «should» برای بیان وظایف و انتظارات است. در این حالت، منظور از وظیفه، کاری است که انتظار می‌رود انجام شود. مثلا اگر فرد نابینایی در حال عبور از خیابان باشد، انتظار می‌رود به او کمک کنیم. در این حالت باید از فعل «should» استفاده کرد

You should help him

تو باید به او کمک کنی.

We should help the poor

باید به فقرا کمک کنیم.

✴️بیان احتمالات با استفاده از گرامر should

🔴با استفاده از کلمه «should» می‌توان درباره احتمالات نیز صحبت کرد، اما باید در نظر داشت که این جملات بیانگر قطعیت نیستند، بلکه تنها حدس‌ و گمانه‌زنی‌ را بیان می‌کنند. بیان احتمالات با استفاده از «should» یکی دیگر از حالت‌های این فعل وجهی را نشان می‌دهد که به بیان احتمالاتی در مورد حال یا آینده می‌پردازد.

One day should be enough to complete the project

برای تکمیل پروژه، احتمالا یک روز کافی است

Look at that watch! it should be expensive

به آن ساعت مچی نگاه کن. احتمالاً گران است.

The exam shouldn’t be that hard

امتحان آن‌قدرها هم نباید سخت باشد

✴️گرامر should برای جملات منفی

🟢در حالت منفی، کافی‌ست بعد از کلمه‌ should از منفی‌کننده not و یا حالت مخفف آن استفاده شود تا جمله به‌طور کلی منفی شود. تنها اضافه کردن «not» بعد از «should» کافی‌ست و نیازی به استفاده از سایر فعل‌های کمکی از قبیل «isn’t/don’t/doesn’t» و سایر فعل‌های کمکی منفی نیست.

Drivers shouldn’t drive fast

رانندگان نباید با سرعت رانندگی کنند.

Jim shouldn’t eat a lot

جیم نباید پرخوری کند.

📍نکته: استفاده از «should» و «not» بدون مخفف کردن کلمه «not»، تاکید بیشتری بر عبارت منفی دارد، مانند مثال‌های زیر:

You should not waste your time

تو نباید وقتت را تلف کنی.

They should not interfere

آن‌ها نباید دخالت کنند.

✴️سوال و جواب با Should

🔵برای تبدیل جملات خبری به سوالی، فعل «should» به تنهایی کافی خواهد بود و نیازی به استفاده از هیچ فعل کمکی اضافه‌ای نیست. به این منظور، باید فعل کمکی «should» به ابتدای جمله منتقل شود و س‍پس فاعل به آن اضافه شود تا جمله به حالت سوالی درآید. به چند مثال زیر توجه کنید.

Should they answer the questions

آیا آن‌ها باید به سوال‌ها پاسخ دهند؟

Should we speak English in the class

آیا باید در کلاس به انگلیسی صحبت کنیم؟

Should she wear a seatbelt

آیا او باید کمربند ایمنی ببندد؟

✴️پاسخ کوتاه به سوالات آری یا خیر

🟠برای ساخت پاسخ کوتاه به سوالاتی که با فعل کمکی «should» شروع می‌شوند، در ابتدا فاعل و سپس «should» قرار می‌گیرد. در صورتی که بخواهید به جمله سوالی پاسخ منفی دهید، باید به جای «should» از «shouldn’t» استفاده کنید.

A: Should I pay for the food

B: Yes, you should

A: آیا من باید پول غذا را حساب کنم؟

B: بله باید حساب کنی.

A: Should they wear masks

 B: Yes, they should

A: آیا آن‌ها باید ماسک بزنند؟

B: بله باید بزنند.

A: Should I clean the tables

 B: No, you shouldn’t

A: آیا باید میزها را تمیز کنم؟

 B: نه، نباید تمیز کنی

✴️سوال‌های دارای کلمات پرسشی

🟣ساختار سوالاتی که با کلمات پرسشی شروع می‌شوند، اندکی با جملات پرسشی بله یا خیر متفاوت است. برای ساخت سوالاتی که با کلمات پرسشی شروع می‌شوند، باید کلمه پرسشی در ابتدای سوال قرار بگیرد و سپس فعل کمکی «should» به آن اضافه شود که فرمول آن به صورت زیر است:

WH+ should + subject+ simple verb

برای ساختن سوال می‌‌توان از همه کلمات پرسشی استفاده کرد، مانند مثال‌های زیر:

What should I do

من باید چه کار کنم؟

When should he talk

 اوچه زمانی باید صحبت کند؟

Where should I park the car

ماشین را باید کجا پارک کنم؟

Who should fix the vacuum cleaner

چه کسی باید جاروبرقی را تعمیر کند؟

📍نکته: سوالاتی که با کلمات پرسشی شروع می‌شوند، پاسخ کوتاه ندارند

✴️بیان انتظارات با گرامر should

🟤یکی دیگر از کاربردهای گرامر shgould که بی‌ارتباط با نکته قبل نیست، استفاده از فعل کمکی «should» به همراه کلمه «there» است. به این ترتیب، می‌توان انتظارات را در حالت ایده‌آل بیان کرد، بی‌آن‌که به فرد خاصی اشاره شود. به مثال‌های زیر توجه کنید

There should be more time for the exam

زمان امتحان باید بیشتر باشد.

There should be more chairs in the class

باید صندلی‌های بیشتری در کلاس باشد.

✴️بیان انتظارات برآورده‌نشده با گرامر Should

🔴علاوه بر آنچه درباره‌ گرامر should گفته شد، می‌توان با ساخت ترکیبی متفاوت درباره برآورده نشدن انتظارات در زمان حال نیز از «should» استفاده کرد که فرمول آن به صورت زیر است.

Shouldn’t + subject+ be + verb +ing

🟢این جملات موقعیتی را توصیف می‌کنند که در حال حاضر انجام نمی‌شود و به همین دلیل ساختار منفی دارند. از سوی دیگر، پسوندی که حاکی از زمان حال باشد در این جملات ضروری به نظر می‌رسد. به همین دلیل از حالت منفی «should» و «ing» استفاده می‌شود، مانند مثال‌های زیر:

It’s midnight and you are watching TV. Shouldn’t you be sleeping

الان نیمه‌شب است اما تو بیداری. نباید الان خواب باشی؟

Are you still talking on the phone? Shouldn’t you be cooking dinner

همچنان داری با تلفن صحبت می‌کنی؟ نباید الان در حال غذا پختن باشی؟

✴️کاربرد متفاوت گرامر Should

🔵همان‌طور که پیش از این گفته شد، کلمه «should» به زمان حال دلالت دارد و ممکن است به پند، نصیحت، انتظارات و وظایف اشاره داشته باشد. اما در اینجا قصد داریم به نکته متفاوتی از گرامر should در انگلیسی بپردازیم. با در نظر گرفتن این نکته که فعل‌های وجهی کاربردهای متفاوتی دارند، عجیب نیست که کلمه «should» علاوه بر حال، به گذشته نیز اشاره داشته باشد.با توجه به آنچه درباره گرامر should در انگلیسی گفته شد، می‌توان برای صحبت درباره‌ انتظارات کنونی از کلمه‌ «should» استفاده کرد. اما اگر بخواهیم درباره انتظاراتی در زمان گذشته صحبت کنیم که برآورده نشده، می‌بایست از حالت کامل فعل وجهی «should» استفاده کنیم. فرض کنید کسی صبح با احساس خواب‌آلودگی به محل کار برود. این یعنی شب گذشته تا دیروقت بیدار بوده است که البته خلاف انتظار است. علاوه بر این، او نباید شب گذشته تا دیروقت بیدار می‌مانده است. برای صحبت درباره چنین حالت‌هایی، باید از حالت کامل «should» طبق فرمول زیر استفاده شود. بنابراین خواهیم داشت:

should + have + past participle

you should have slept earlier

تو باید زودتر می‌خوابیدی.

You shouldn’t have stayed up late

تو نباید تا دیروقت بیدار می‌ماندی

She should have studied harder

او باید جدی‌تر درس می‌خواند.

همان‌طور که مشاهده شد، برخلاف همه‌ مثال‌هایی که پیش از این در مورد «should» زده شد، این ترکیب به مواردی اشاره دارد که در گذشته طبق انتظار پیش نرفته‌اند، مثل فردی که انتظار نمی‌رفته دروغ بگوید ولی گفته است یا دانش‌آموزی که مجدانه درس نخوانده است.

✴️حالت مجهول فعل Should

🟠برای ساخت فعل مجهول، به‌طور ثابت از انواع فعل‌های «to be» و قسمت سوم فعل (Past Participle) استفاده می‌شود. با توجه به این‌که بعد از فعل «should» و یا سایر فعل‌های وجهی می‌بایست از حالت ساده فعل استفاده کرد، در این حالت نیز از صورت ساده فعل to be یا همان be استفاده می‌شود. در نهایت صورت مجهول فعل «should» به ترتیب زیر خواهد بود:

Should + be + past participle

The photos should be printed

عکس‌ها باید چاپ شوند.

He should be invited

او باید دعوت شود.

The walls should be painted

دیوارها باید نقاشی شوند.

📍نکته: فعل be در همه جملات مجهولی که با فعل should ساخته می‌شوند ثابت است اما قسمت سوم فعل تغییر می‌کند.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

موسسه آموزشی زبان های خارجی آینده روشن واقع در باغستان کرج با اخذ مجوز از وزارت آموزش و پرورش که بالاترین ارگان آموزشی کشور می باشد در سال ۱۳۹۵ آغاز به کار نموده است و در حال حاضر با ارائه خدمات تخصصی منطبق با استانداردهای بین المللی در حوزه آموزش زبانهای خارجی و با تاکید بر سیاست کیفی و نتیجه گرایی با شعار “Zero to Hero” (از صفر تا صد ) در قالب تیمی از متخصصین تحصیلکرده و باتجربه در حوزه مدیریت و آموزش با هدف ارتقاء سطح آموزشی جامعه و با بیش از صدها متقاضی در سال و همکاری با ده ها مدرسه، و موسسات آموزشی از پیشگامان عرصه آموزش در کشور است.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *